niedziela, 15 lutego 2015

Able to describe everything I want

Dzisiaj przyjrzymy się reklamie, jednak trochę z innej strony. Chciałabym pominąć produkt, a baczniej przyjrzeć się temu jak skonstruowany jest jego opis.

Za przykład, naprawdę dobrego opisu (moim skromnym zdaniem) posłuży nam klip informujący, czy też reklamujący wprowadzenie przez Nokie nowego telefonu.


Spojrzmy najpierw na kompozycje. Video jest wyraźnie podzielone na trzy części: wstęp (introduction), rozwinięcie (main body) i zakończenie (conclusion), ale co ważne, przejścia między tymi częściami są płynne.
Na przykład, wstęp kończy się zdaniem ‘I am pleased and happy to share with you the new Nokia.’. I przechodzi płynnie w rozwinięcie poprzez wskazanie na telefon i zdanie: 'This is …’.

Płynne jest także przechodzenie między poszczególnymi zagadnieniami poruszonym w ‘main body’. Co ciekawe, ‘main body’ ma także swoje małe wprowadzenie, poprzez zdanie: ‘ I wanna point out three things about this product…’. A następnie, mamy zdanie rozwijające i zarazem kontynujące: 'First thing you notice..’ To wprowadza nam ład i porządek i sprawia, że rozwinięcie wydaje się płynnąć, chociaż w krótkim odcinku czasu poruszane są trzy rożne kwestie.

Na koniec, a jakże, mamy zakończenie. Nie za długie, podające nam jeszcze raz najważniejsze informację odnośnie produktu.

Sami zobaczcie.




Zwróćmy teraz uwagę na język, a właściwie na jeden z jego aspektów: ilość przymiotników. Poniżej, lista słówek z wytłuszczonymi przymiotnikami.

some great news
feedback across the world has been fantastic
happy and pleased to share
the new Nokia
unique, winning, different
striking standout colours
bright red/green
a range of stunning colours
unique to Nokia
beautiful rim of colours surrounding it
durable
an easy, direct, fast way to access
easy and fast to use
hugely important

Plus, słówka z opisu (summary) pod video klipem.

an affordable touchscreen smartphone
gorgeous industrial design
the innovative Fastlane feature

Dużo, nie? Warto znać je wszystkie :) Przymiotniki są główną cechą opisu i przydadzą się zarówno na maturze, jak i w prezentacji biznesowej.

Ale, ale.. pamiętajcie, że sama 'przymiotnikowa wyliczanka' będzie nudna dla odbiorcy. Warto wytłumaczyć odbiorcy, dlaczego uważamy, że coś jest ‘cool’, ‘awesome’, albo wręcz przeciwnie ‘hidious’, ‘awful’. Bez tego nasz opis nie będzie miał żadnej siły przekazu, a odbiorca może pomyśleć, że lejemy wodę. Każdy może powiedzieć, że coś śmierdzi, ale nie każdy potrafi uzasadnić dlaczego tak sądzi :) Nie trolujcie, szczegolnie na maturze ;)

O to kilka przykładów uzasadnień użytych w video:

Three things that make this product unique, winning and different are…
The cool thing is that..
Especially,
What the fastlane does is….

Ostatnim elementem video, o którym chciałabym wspomnieć kilka słów, a który powinien być wzięty pod uwagę na samym początku (a w przypadku pisania, nawet przed samym pisaniem) jest odbiorca. 
Klip Nokii jest reklamą, prezentowaną na YouTubie, stąd jego dłuższa, ale zdecydowanie luźna forma. Zdecydowanie inna formę będzie miało wypracowanie maturalne! 

Warto od czasu do czasu, zastanowić się na stylem do jakiego należą słówka, których używamy. I tak na przykład, wszystkie słówka oprócz ‘cool’, użyte w video, są słówkami uniwersalnym. Ale, ‘cool’ jest w tym znaczeniu, słówkiem nieformalny, a nawet należącym do slangu, dlatego nie używa się go w wypracowaniach maturalnych, mailach businesowych lub innych bardziej formalnych formach pisanych czy też ustnych.

Chętnym proponuje obejrzeć video jeszcze raz :) 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz